![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
1204 Budapest, Pöltenberg utca 10-12. Telefon: 06 1 347-0950 iskola ![]() ![]() |
Az írásbeli számonkérés a tanulók tudásának mérésére szolgáló leggyakoribb mérési eljárás, mellyel a tanár ellenőrzi a tanulók elméleti és gyakorlati felkészültségét, feladatmegoldásban való jártasságát, problémamegoldó képességét.
A sajátos nevelési igényű tanulóink között speciális esetben (pl.: dadogás) más beszámoltatás alkalmazható, - a tanuló illetve a szülő kérésére.
A céltól függően a beszámoltatás különböző formái különböző mértékben hangsúlyosak a tanulók tudásának értékelésében. Amennyiben a cél a diagnosztizáló vagy szummatív funkció, az eredményeket nem számítjuk bele a tanuló tudásának értékelési folyamatába, hiszen a cél ezekben az esetekben helyzetfeltárás a tanulási folyamat tervezéséhez, ill. az eredmények regisztrálása egy-egy tanítási-tanulási periódus végén, s a további lépések meghatározása ezek tükrében. (Ezen számonkérések helyét és mérési körét éves szinten rögzítettük. „A tanulók teljesítménye, magatartása és szorgalma értékelésének, minősítésének formája” című táblázatban.) Mivel ezekkel elsősorban alapkészségeket kívánunk mérni (olvasás és szövegértés, írás, számolás) és vizsgálni, így ezek formája írásos beszámoló. Ha a cél annak mérése, hogy milyen mértékben sajátított el a tanuló egy-egy tananyagrészt, tantervi követelményt, beszámítjuk a tanuló tudásának értékelési folyamatába az elért eredményt.
Beszámoltatás formái és rendje
Formái |
Célja |
Tervezése |
Rendje, tájékoztatás |
Ellenőrzés, értékelés |
Dolgozat |
A tanulási folyamat közben jelentkező problémák feltárása |
|
Előző tanórán |
Tanári ellenőrzés, értékelés osztályzatai |
Szóbeli feleltetés |
Rövid ismeretanyag elsajátításának mértéke |
Tanmenetben, óravázlatban történik |
Tanórán
|
Értékelés osztályzattal vagy egyéb módon, önértékelés |
Témazáró dolgozat, felmérő |
Szükség szerint egy adott tananyag számonkérése |
Tanmenetben |
A témazáró dolgozat megírását megelőző hét |
Tanári ellenőrzés, %-os értékelés és osztályzat (lsd. 30.1.2.1) |
Félévi és év végi felmérés |
Nagyobb tananyag egység számonkérése |
Éves munkaterv, tanmenet |
Megírását megelőző hét |
Tanári ellenőrzés, %-os értékelés és osztályzat |
Belső mérés, év eleji felmérő |
A tanulók tudásának mérése |
Időszakos Előre tervezett |
Megírását megelőző 2 hét |
%-os mérés |
Házi feladat |
Tanulói aktivitás és motiválás, gyakorlás, megerősítés |
Tanmenetben |
Tanórán |
Tanári ellenőrzés Önértékelés |
Gyűjtőmunka |
Tanulói aktivitás és a többoldalú megerősítés |
Tanmenet óravázlat
|
Tanóra |
Tanári ellenőrzés |
Önálló szövegalkotás |
Tanulói aktivitás és a többoldalú megerősítés |
Tanmenet óravázlat
|
Tanóra |
Tanári ellenőrzés |
A tanuló által az egyes tanórákon, szakmai gyakorlaton vagy házi feladatként készített munkadarab, produktum |
Tanulói aktivitás és motiválás, gyakorlás, megerősítés |
Tanmenetben |
Tanórán, gyakorlati foglalkozáson |
Tanári ellenőrzés, önértékelés |
Kisérettségi, próbaérettségi |
A kötelező érettségi tantárgyak tudásszintjének felmérése a gimnáziumban |
Munkaközösségi munkatervek |
Tanév elején |
Tanári ellenőrzés, értékelés, osztályzat (lsd. 31.1.4.3) |
Rendje, korlátai: a pedagógusok határozzák meg az írásbeli beszámoltatásokra vonatkozó eljárásokat az iskolai ajánlásokkal, követelményekkel egyeztetve, melyek:
Szerepe, súlya a tanulók tudásának értékelésében: A beszámoltatás formáját a számon kért ismeret, ill. a tanuló együttesen határozzák meg. Ezért nem teszünk különbséget a különböző számonkérési módok súlya, szerepe között.
Egységesen értékeljük tehát az elsajátított ismeretanyag minőségét, mennyiségét a képességek, készségek minőségi és mennyiségi gyarapodását:
Az értékelés rendszerességére vonatkozó eljárásokat az oktatói testület határozza meg. Erről a tanulót és a szülőjét az erre a célra elkészített, törvényileg szabályozott, nyomtatvány formájában tájékoztatjuk.
Követelményei:
- Az iskolai beszámoltatás, az ismeretek számonkérése, ill. az ezzel szorosan összefüggő értékelés az értékelés funkcióit tekintve mindhárom hagyományos területeit lefedi:
- Diagnosztikus, prognosztikus, korrekciós funkció: helyzetfelmérés a csoport és az egyén tanulási folyamatának tervezéséhez.
- Formatív, fejlesztő, szabályozó funkció: a tanuló tanulási folyamatához, annak korrekciójához nyújt segítséget.
- Szummatív funkció, megerősítés, visszacsatolás, szelekció: egy-egy tanítási- tanulási periódus végén regisztrálja az eredményeket.
- Az értékelés viszonyítási körét figyelembe véve az iskolai beszámoltatás, az ismeretek számonkérése során a kritériumra orientáltság, vagyis az iskola tantervi követelményeihez viszonyított teljesítmény mérése az irányadó
- Értékeljük a tantervi követelmények figyelembevételével a tanuló önmagához mért fejlődését, az ismeretek elsajátítása, a képesség, a készség minőségi gyarapodása terén, az iskolai követelményeken túlmutató tudást.
További alapelveink e két területen:
- Viszonyítási alap maga a tanuló önmagához mérve, egyéni fejlődését figyelembe véve
- Objektivitás és megbízhatóság.
- A számonkérés alapja a kellő mélységben elsajátított és begyakorlott ismeretanyag.
- Folyamatosság.
- Változatos mérési és értékelési formák érvényesüljenek.
- A beszámoltatás, számonkérés értékelése kiindulópont a további folyamatok meghatározásához.
- Személyre szóló legyen az értékelés, amennyiben mód van rá, a számonkérés.
- Fejlesztő, ösztönző jelleg érvényesüljön.
- Jutalom maga a sikeres tevékenység.
- Az értékelés köre: a pedagógus értékelje az egyént, a közösséget, az egyén értékelje önmagát, a közösség tagjai egymást.
- A feladatok – az ismereteken túl – mérjék a tanuló önállóságát, tevékenységének szintjét, attitűdjét, viszonyulását, munkatempóját, írásbeli munkája külalakját, feladat megértési képességét.
- A mérőeszköz csak a tanuló által megismert, elsajátított munkaszokásokat és eszközhasználatot kérje számon.
- A tanulók által ismeret begyakorlott algoritmusokat, feladatmegoldási módozatokat, piktogramokat tartalmazzanak a mérőeszközök.
- Minden tanuló fejlettségének megfelelően kapjon segítséget, manipulációs, képi eszközt a feladatmegoldáshoz.
Az otthoni és iskolai dolgozatokat 10 munkanapon belül kell kijavítani, hogy a diákokat megerősítsük tudásukban, tanulhassanak hibáikból, s az értékelés iránymutató legyen a további tanulmányokhoz. A 9. évfolyamos tanulók év eleji felmérő dolgozatait értékeljük, de nem osztályozzuk. Az írásbeli számonkérés érdemjegyei egyenértékűek, de a témazáró dolgozatok osztályzatait duplán megkülönböztetett színjelzéssel írjuk be, és kétszeres súllyal vesszük figyelembe.
A javított írásbeli munkák a tanulónak visszaosztásra kerülnek (legkésőbb a tanév végéig). A pedagógus dönthet a fénymásolatok megőrzéséről.
A témazáró dolgozatok érdemjegyeinek meghatározása
Osztályzat |
Évf. |
Gimnázium |
Szakképző iskola közismereti oktatással |
Szakképző iskola kizárólag szakképzési évf. |
Szakiskola előkészítő évf. |
Szakiskola szakképző évf. |
|
Közismereti tantárgy, egyéb |
Szakmai tantárgy Angol nyelv |
||||||
1. (elégtelen) |
9. 10. 11. 12. |
0-30 % 0-30 % 0-35 % 0-40 % |
0-30 % 0-35 % 0-40 % - |
0-30 % 0-40 % 0-50 % - |
- - 0-50 % 0-50 % |
0-30 % - - - |
0-30 % 0-35 % - - |
2 (elégséges) |
9. 10. 11. 12. |
31-50 % 31/36*-50 % 36-50 % 41-50 % |
31-50 % 36-50 % 41-50 % - |
31-60 % 41-60 % 51-60 % - |
- - 51-60 % 51-60 % |
31-50 % - - - |
31-50 % 36-50 % - - |
3 (közepes) |
9. 10. 11. 12. |
51-70 % |
51-70 % |
61-70 % 61-70 % 61-70 % - |
- - 61-70 % 61-70 % |
51-70 % - - |
51-70 % 51-70 % - - |
4 (jó) |
9. 10. 11. 12. |
71-85 % |
71-85 % |
71-80 % 71-80 % 71-80 % - |
- - 71-80 % 71-80 % |
71-85 % - - - |
71-85 % 71-85 % - - |
5 (jeles) |
9. 10. 11. 12. |
86-100 % |
86-100 % |
81-100 % 81-100 % 81-100 % - |
- - 81-100 % 81-100 % |
86-100 % - - - |
86-100 % 86-100 % - - |
*A gimnázium 10. évfolyamán befejezett tantárgyak esetében az elégséges értékhatár 36 %, a többi tantárgy esetében 31%
Általános iskola |
Osztályzat/értékelés |
||
|
Normál óratervű/Emelt óraszámú angol óratervű osztály |
Gyógypedagógiai osztály |
|
1. évfolyam |
Az általános iskola 1. évfolyamában nincs témazáró dolgozat. |
||
2. évfolyam |
A 2. évfolyam első félévében szöveges értékelést kapnak a tanulók. |
||
1. félév: Felzárkóztatásra szorul Megfelelt Jól megfelelt Kiválóan megfelelt |
0-39 % 40-69 % 70-84 % 85-100 % |
0-35% 36-70% 71-85% 86-100% |
|
2. félév: 1. elégtelen 2. elégséges 3. közepes 4. jó 5. jeles |
0 - 39 % 40 - 59 % 60 – 74 % 75 - 89 % 90 - 100 % |
0-35% 36-50% 51-70% 71-85% 86-100% |
|
3-4. évfolyam |
1. elégtelen 2. elégséges 3. közepes 4. jó 5. jeles |
0 - 39 % 40 - 59 % 60 – 74 % 75 - 89 % 90 - 100 % |
0-35% 36-50% 51-70% 71-85% 86-100% |
5-8. évfolyam |
1. elégtelen 2. elégséges 3. közepes 4. jó 5. jeles |
0 - 39 % 40 - 59 % 60 – 74 % 75 - 89 % 90 - 100 % |
0-35% 36-50% 51-70% 71-85% 86-100% |
A kiemelt figyelmet igénylő tanulók esetében a szaktanár a tanuló szakvéleménye illetve egyéni előrehaladása alapján a témazáró dolgozat esetében differenciált számonkérést alkalmazhat.
Kiemelt figyelmet igénylő gyermek, tanuló:
a) különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló:
aa) sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló,
ab) beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló,
ac) kiemelten tehetséges gyermek, tanuló,
b) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény szerint hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermek, tanuló,
A számonkérés formája az adott tanév munkaközösségi munkatervében kerül meghatározásra, és a tanév elején a tanulók erről tájékoztatást kapnak. Az értékelés a mindenkori érettségi vizsga %-os értékelése szerint történik. Az osztályzatot megkülönböztetett színjelzéssel, háromszoros súllyal vesszük figyelembe.
Az otthoni felkészülés a tanulási folyamat elengedhetetlen része. Legfontosabb jellemzője a rendszeresség, az alaposság, a céltudatosság kell, hogy legyen. Az ezzel kapcsolatos nevelési feladat annak elérése, hogy diákjaink belássák ennek fontosságát, és törekedjenek minél teljesebb megvalósítására.
A felkészülési formák alkalmazása, azok gyakorisága az adott tantárgy jellegétől függ.
(Forrás: Az intézmény Nevelési, Pedagógiai és Szakmai Programja)