Szivárvány Baptista Általános Iskola, Gimnázium és Szakképző Iskola

1204 Budapest, Pöltenberg utca 10-12.
Telefon: 06 1 347-0950
iskolaszivarvanygszkihu

Általános iskola, iskolaérettség

 

Neked iskolaérett a családod?

Január van, az iskolaválasztás időszaka, amikor a szülők egymást kérdezve és az internetet bújva próbálják nagycsoportos óvodás gyereküknek a legjobb iskolát megtalálni. Van, aki tanító nénit keres, van, aki oda íratja a gyerekét, ahova ő is járt, van, aki már elsőben az egyetemet célozza meg, így erősebb iskolát választ. Ezer meg egy szempont van, ami alapján döntünk. Ezért olyan nehéz időszak ez - különösen akkor, a gyerekek még valami nehézséggel is küzdenek. (Figyelemhiány, autizmus, hiperaktivitás, részképességnehézség, stb.)

 

Ebben a kavalkádban segít nekünk eligazodni Tóth Zsuzsa a Bárányfelhő Fejlesztő Gyermekközpont vezetője, aki öt pontban szedte össze, mire érdemes figyelnünk.

 

  1. 1. Nézd meg, hogy a család iskolaérett-e!

Sokat beszélünk arról, hogy a gyerekek iskolaérettek-e, unásig tudjuk, elolvastuk ezer helyen, hogy mik a feltételei az iskolakezdésnek, de keveset beszélünk arról, hogy az egész család élete megváltozik szeptembertől. A reggeli elindulás nyugalma attól függ, hogyan zártuk le az előző napot. Időben lefeküdtek-e a gyerekek, nyugodtan alhatnak, mert megvan a préselt falevél rajz órára, ott vannak-e a táskában a színesek kihegyezve, stb… A gyerekek iskolához való hozzáállását az is megfűszerezi, hogy a szülőknek mennyire volt pozitív az első tanítónéni-élmény, vagy épp mennyire okozott szorongást az iskola. Erről is érdemes gondolkozni, próbáljuk az iskolát, mint nagy kalandot átadni a gyerekeknek. Fontos átgondolni, hogy felkészültek-e az iskolát kezdő gyerekek szülei, hogy bizony első osztályban még a szülőn múlik, hogy ott van-e minden iskolai felszerelés, a tornacucc merre vándorol, reggel időben tudunk-e felkelni. Át kell szervezni a délutánokat - hogy legyen idő még játszani, ne vegyen el mindent a tanulás.

 

  1. 2. Nehezen kezelhető gyerekek iskolakezdése

Nehéz kérdés. Kevés iskola van valóban felkészülve egy-egy figyelemhiányos, hiperaktív, részképesség nehézségekkel küzdő elsősre, amikor ezerfelé kell figyelni a pedagógusoknak is. Érdemes a tanító nénit felkészíteni, hogy a gyerekünk egyébként miben szuper ügyes, miben küzd kihívással, de mi az, amit például rábízhatunk, hogy motivált maradjon. A pedagógusnak és a szülőnek együtt kell működni, mert mi felnőttek tudunk segíteni a gyerekeknek, a gyerekek még nem tudnak maguknak - főleg nem egy 6-7 éves!

 

  1. 3. Fejlesztés - kell-e, mikor kell?

Van, hogy már óvodában tudjuk, hogy kell majd segítség az iskolához, van, hogy elsőben vagy még később derül ki. Nagyon fontos az időben felfedezett hiányosságok, lemaradások minél korábban elkezdett fejlesztése. Nagyon fontos, hogy a fejlesztőpedagógus, terapeuta működjön együtt a pedagógussal és a szülővel - nem győzöm hangsúlyozni, hogy a gyerekeket nem hagyhatjuk magukra, és nem várhatjuk tőlük, hogy hirtelen figyeljen 45 percig a figyelemproblémás gyerek vagy üljön egy helyben a hiperaktív. Segítenünk kell - nekünk felnőtteknek az autisztikus, asperger, szociális nehézségekkel küzdő gyereket csak úgy, mint azt a gyereket, aki nehezebben tanul meg írni, olvasni, számolni.

 

  1. 4. A szülő nem pedagógus

A gyerekeknek sok minden megnehezíti az iskolai éveket, például az, hogy a szülők - a saját szorongásaikat, a saját megfelelési kényszerüket, elvárásaikat óriásira növelve elfelejtik, hogy a gyerekeknek iskolásként IS a szülőre, mint támogató, vigasztaló, motiváló erőre van szüksége, nem, mint egy otthoni tanárra. “Kész a házid? Hányast kaptál? Holnap lesz dolgozat? Miért csak négyes? Ülj le tanulni… Csináld meg a szorgalmit. Tanultál a témazáróra? Stb… Állítom, hogy 6 és 18 éves kor között ezek a leggyakrabban elhangzó mondatok szülők és gyerekek között. Ha egy gyerek rossz jegyet hoz, vagy bár jól tanul látjuk, hogy nehéz és nagy erőfeszítések árán megy csak, akkor nem ezekre a mondatokra van szükség. A szülő az, aki megvigasztalja a rossz eredményt hozó gyereket, aztán persze segíti őt, hogy legközelebb jobban sikerüljön. Nehéz egyensúlyt találni a segítés és felelősség felépítése között, annyira nehéz, hogy csak erről újabb egy oldalt lehetne írni…  Támogatva, szeretve segíteni, nem leszidva, kiabálva, haraggal.

 

  1. 5. Mindenki jó valamiben!

Hiszek abban, hogy az oktatás akkor a legjobb, ha arra fókuszál, amiben a gyerekek jók, és nem arra, ami nem megy. Igaz, nem lesz mindenkiből deriváló zseni, ahogy remek verselemző sem, és énekelni/rajzolni sem tud mindenki, de ha egy gyerek remekül fut és bukfencezik, egy másik pedig csodálatosan mond verset, míg a harmadik nagyon jól számol - akkor az osztály egy szép színes egészet alkot majd, és a benne lévő gyerekek megtanulják kicsiben azt, amit majd felnőttként nagyban is meg fognak tapasztalni: sokfélék vagyunk. Talán így több lesz az elfogadás a következő felnövekvő generációban. Ne versenyezni tanítsuk a gyerekeket, hanem együttműködni.

 

  1. 6. Iskolaválasztás

Van olyan iskola, ahol ugyan nincs külön kiemelve, hogy sajátos nevelési igényű gyerekeket is fogadnak, de a tanító néni ösztönösen jó ezeknek a gyerekeknek a támogatásában. Érdemes átgondolni, hogy ki integrálható és mekkora létszámú osztályba, érdemes felmérést végezni, ha nem vagyunk biztosak abban, hogy mi lenne a legjobb a gyerekünknek. Fontos elmenni nyílt napokra, ahol egyrészt megérezhetjük, hogy az az atmoszféra jó lesz-e a gyerekünknek, másrészt beszélhetünk a pedagógusokkal, akik remélhetőleg megnyugtatnak majd.

 

 

+ 1 pontként pedig egy kis egy kis segítség a választáshoz:

 

A Szivárvány Baptista Általános Iskola, Gimnázium és Szakképző Iskola (www.szivarvanyszakkepzo.hu) ősztől már általános iskolai osztályokat is indít, melyek között lesz normál tanrendű és SNI osztály is.

 

A nyílt napokra 2018.01.24-én és 2018.02.09-én kerül majd sor, 16.00-tól.

További információ: 06-70-579-5524, varih@szivarvanygszki.hu, facebook/szivarvanyszakkepzo